sobota 30. října 2010

Regionální produkty Český ráj - Turnov

O značce "Regionální produkt Český ráj" vím už delší dobu, stejně jako o jedné z prodejen v Turnově zaměřené na oceněné potraviny. A stejně jsem se do ní dostal až po roce a to ještě na druhý pokus. Poprvé jsem k ní totiž, v té době rozkopaném Turnově, prostě nenašel rozumnou cestu, napodruhé to vyšlo.

Prodejna je v boční ulici, slepé, přeplněné parkujícími auty, takže doporučuji zvážit zdravější variantu přesunu po svých. Malý krámek v přízemí starého domu ničím neupoutá, člověk musí opravdu vědět, co hledá. Vnitřek je velice jednoduchý, podlouhlá místnost, dva hlavní chladící pulty oddělené výdejním místem s pokladnou, za nimi police s lahvemi, podél zbylých stěn několik dalších chlaďáků. V nabídce jsou potraviny od malých zemědělců až po výrobce jako třeba Mlékárna Příšovice. Některé produkty se pyšní zebrou BIO, což ovšem hodnotu ostatních v žádném případě nesráží.

Obsluha byla velmi příjemná a ochotná. Na mladé paní bylo vidět, že ji to baví, doporučovala, ale nevnucovala, radila kupříkladu, jak nenásilně dětem předložit rakytníkovou šťávu, aby ji neodmítaly. A vrcholem bylo, když na můj zoufalý dotaz ohledně česneku, nabídla, že zavolá místnímu farmáři a po víkendu si budu moci svých pět kilo odvézt!

Nakonec jsem si vybral kozí a ovčí sýry z farmy z Pěnčína (ty už známe, děti na farmu jezdí pravidelně se školou), máslo z Příšovic s chutí, kupodivu, másla (no a nekupte to, když ho mají o 15% levnější než u nás) a něco Lomnických uzenin. Zaujala mě ořechová klobása, nicméně nějak jsem v ní inzerované vlašáky nezaregistroval. To lomnický copánek má našlápnuto stát se favoritem - jemně fermentovaná lehce pikantní klobáska zapletená ze tří pramenů do copu. Žádné piliny, žádná kvanta papriky. Kdyby tak rychle nezmizela, zavěsil bych ji ještě na pár týdnů do spíže, to by jí prospělo. Ještě něco k pití, mošty z Lažan známe, ale třeba rakytníkové šťávy jsme ještě neměli (a opravdu nejsou špatné). K tomu pár vypečených semínky sypaných housek. U těch mě zamrzelo balení. Čekal bych, že v takovémto obchůdku alespoň pečivo budou dávat do papírových sáčků. Asi každý zažil, jak to s čerstvým pečivem, ať drobným či chlebem, může dopadnout, je-li dobu delší než krátkou v plastovém pytlíku. Určitě kaňka na kráse.

Snaha propagovat kvalitní lokální produkty, v tomto případě z "Českého ráje", je jistě oceněníhodná, jenom tomu cosi chybí, aby se tyto lidem dostaly skutečně pod kůži. Ostatně, taky mi trvalo přes rok, než jsem do jedné z prodejen zavítal. Ale možná je to i tím, že řadu ze zmíněných potravin je možno vcelku běžně koupit v "normálních" obchodech. Což je na druhou stranu vlastně dobře.

Rozhodně vítaná příležitost k nákupu místních produktů z oblasti Českého ráje na jednom místě, a to jak základních potravin, tak i zajímavých specialit.

Žádné komentáře:

Okomentovat